online din 17.10.2003

ultima actualizare 25.10.2009

Promovez

Royalty Free Images

Statistici site

Septembrie 2009

Vizitatori: 2.244

Afisari: 7.498

 

 

 

Era veche

- Kofun - Asuka - Nara - Heian -

 

Prima parte a acestei perioade este caracterizata prin aparitia clasei conducatorilor (elitei), formandu-se astfel primul stat japonez - Yamato, care a reusit sa stabileasca relatii cu statele din Koreea si dinastiile din China. Totodata, in aceasta perioada a fost introdus budismul si confucianismul, iar familia imperiala a facut eforturi pentru a creea un stat centralizat birocratic, dupa modelul chinezesc. In a doua parte a acestei perioade (Nara si Heian) statul japonez este format si se face incet trecerea de la conducerea artistocratica la cea militara.

 

Se disting astfel 4 perioade distincte: Kofun, Asuka, Nara si Heian.

 

Perioada Kofun (300en-593en)

Caracteristic acestei perioade este construirea a numeroase morminte, denumite kofun, in cinstea membrilor decedati ai elitei conducatorilor. Astfel de morminte au fost ridicate pe toata suprafata Japoniei (vezi poza de jos stanga) avand diferite marimi, dar caracterizate prin aceiasi forma - gaura de cheie.

 

Distributia celor mai importante morminte tip Kofun pe suprafata Japoniei

Macheta unui mormant tip Kofun

 

In imaginea de mai sus-dreapta se poate observa o macheta a unui astfel de mormant. Trebuie precizat ca, fiind foarte mari ca dimensiune si acoperite de verdeata, unele dintre ele sunt foarte greu de depistat. Cel mai mare kofun descoperit pana acum are dimensiunile de mai jos.

 

Macheta unui mormant tip Kofun

A - lungimea mormantului 486m
B - latimea capului 249m
C - latimea gatului 174m
D - latimea iesirii 305m

 

In camera mortuara, s-au descoperit diferite statuete din lut sau diferite obiecte de arta. Un astfel de grup de statuete este prezentata in imaginea de mai sus (luata din Muzeul National din Tokyo).

 

Tot in aceasta perioada primul stat stat japonez - Yamato s-a nascut si a stabilit relatii cu statele Koreene si curtile dinastiilor chineze din sud. Analiza Kojiki (Cartea veche a miturilor japoneze) si Nihon shoki (Cea mai veche istorie oficiala a Japoniei) indica faptul ca in aceasta perioada, liderii locali ai statului Yamato au devenit conducatorii intregii tari.

In ce priveste relatiile cu statele koreene: Koguryo, Silla si Paekche, statul japonez Yamato a avut relatii stranse cu Paekche si a purtat razboaie cu celelalte doua. In urma acestor stranse relatii, in japonia au aparut multi imigranti coreeni, care au introdus aici noi tehnologii: sistemul chinezesc de scriere, confucianismul, noi tehnici de olarit, constructii, calaria, inovatii in metalurgie etc.

In aceasta perioada Yamoto continua sa trimita tribut Chinei (dinastiilor din Sud), iar in secolul V, apare un nou articol in cronicile chinezeste numit: "Cei cinci regi din Wa".

Tot in aceasta perioada apare in Japonia si budismul. Acesta a aparut in jurul anului 500ien in India. Calea care a urmat-o acesta spre Japonia este: Asia Centrala (200en) -> China (200en) -> Koreea (400en), iar de aici, a ajuns in Japonia in jurul anului 600en. O scurta exemplificare a drumului parcurs de budism din India si pana a se inradacina in Japonia de astazi, se regaseste in articolul Religia in Japonia.

 

Perioada Asuka (593-710en)

Aceasta perioada este in general considerata ca inceputul adevaratei istorii a Japoniei, statul Japonez fiind bine delimitat, iar capitala fiind in provincia Asuka - de unde si acest nume. Totusi, un obicei al acestei perioade era ca fiecare conducator sa-si construiasca unul sau mai multe palate, toate acestea fiind construite in aceeasi zona geografica.


Familia Soga, a jucat un rol important in introducerea culturii de pe continentul asiatic, in special budismul. Invingand familiile rivale si-au eliminat opozitia in acceptarea budismului. Aceasta religie s-a infiripat adand in cultura nipona, alaturi de shintoism - adevarata lor religie. Astfel, un japonez se roaga la zeii shintoisti pentru bunastare materiala si la Budha pentru pace in viata de apoi. Un index al templelor budiste dovedeste ca in anul 634 erau un numar de 46 raspandite in intreaga Japonie.

Reprezentantul familiei Soga - Soga no Umako si printul regent Shotoku Taishi (o figura legendara in istoria nipona ce se imbina ciudat cu mitologia) au facut o serie de inovatii institutionale pentru a stabili o conducere centralizata, cu imparatul in varful piramidei.

Printul Shotoku a trimis convoaie in China (dinastiei Sui - pana in 618, iar apoi dinastiei Tang) pentru a invata despre cultura acestora direct, nu prin intermediul Koreei.

Dupa moartea acestui print, in 622, printul Naka no Oe (mai tarziu cunoscut sub numele de imparatul Tenji) si Nakatomi no Kamatri (mai tarziu Fujiwara no Kamatari) au distrus familia Soga in 645 si au initiat reforma Taika pentru marirea puterii centrale. In acest sens s-au alocat pamanturi si au aparut primele taxe, a caror valoare era proportionala cu pamantul aflat in ingrijire si exploatare.

Imparatul Temmu si-a pus amprenta ulterior asupra modalitatii de selectie a birocratilor insarcinati cu guvernarea locala - prin intermediul unor examene perioadice de evaluare a capacitatii acestora, indepartand astfel de la putere aristocratia (spre deosebire de China, unde aceasta clasa reprezenta majoritatea conducatorilor). Tot el a introdus prima lege (constitutie) numit Codul Asuka Kiyomihara, acesta fiind impartit in codul criminal (ritsu) si reguli administrative (ryo), bazat pe modelul dinastiei Tang din China.

Asa cum spuneam mai devreme, Japonia avea relatii foarte bune cu statul coreean Paekche, pe care l-a sprijinit in batalia de la Hakusukinoe (coasta de sud-vest a peninsulei Koreea) impotriva flotei imparatului chinez Tang, aliat cu Silla. Totusi, ambele state au fost infrate in aceasta batalie, Paekche fiind complet distrus, multi aristocrati coreeni refugindu-se in Japonia. In urma acestei infrangeri a aparut necesitatea intaririi apararii pe coasta dinspre continent a Japoniei, iar convoaiele de invatacei in China au fost oprite pana in 701.

Imigrantii coreeni au jucat in continuare un rol important in dezvoltarea culturii si civilizatie japoneze, ei fiind specialisti in diferite aspecte. Aproape toate lucrarile de arta descoperite din aceasta perioada poarta amprenta influentelor coreene si sunt majoritatea legate de teme budiste.

La sfarsitul acestei perioade statul nipon este deja bine structurat dupa modelul chinezesc, avand urmatoarele caracteristici: tot pamantul apartinea imparatului, toata populatia se subordona neconditionat acestuia, tara era impartita in mici provincii care erau administrate de guvernatori trimisi din capitala. Spre deosebire de China, mentionez ca acesti guvernatori erau angajati pe masura abilitatilor de care dispuneau.
 

Perioada Nara (710-794en)

Perioada Nara a inceput in 710en, cand capitala a fost mutata la Nara. In aceasta perioada, sitemul de guvernare inspirat de la chinezi era complet implementat. Alte aspecte ale culturii chinezesti au fost adoptate de asemenea: budismul s-a stabilit ca fiind religia principala, fiind construite o multime de temple pe tot intinsul Japoniei pentru a demonstra autoritatea statului. Caracteristic acestei perioade este aparitia primelor manifestari in domeniul literaturii si artei.

Pe plan politic se evidentiaza in aceasta perioada lupta pentru putere a familiei Fujiwara, care aveam multi adversari politici. Imparatul Shomu, in speranta ca budismul va aduce sfarsitul epidemiilor si bolilor sociale, in 741, a ordonat constructia de temple (kokubunnji) in fiecare privincie. Centrul religios se stabileste la templul Todoiji.

Japonia era divizata in provincii, care la randul lor erau impartite in districte si sate. In sistemul de alocare de pamant practicat in aceasta vreme, acesta era distibuit in mod egal la fiecare 6 ani la toti barbatii si femeile in varsta mai mare de 6 ani. Celor care li se alocasera pamant trebuiau sa plateasca: pentru forta de munca, taxa de orez si scularie, precum si o taxa locala pe produse. Guvernul a stabilit o retea de posta si drumuri publice care conectau capitala cu centrele provinciale.

In 723, guvernul a dat o lege care permitea detinerea de pamant proprietate privata, fapt ce era interzis in regimul anterior. Prin aceasta metoda s-a creat baza pentru afaceri private, ce a avut ca efect, in timp, diminuarea puterii statului.

Japonia a legat relatii apropiate cu Silla, relativ repede dupa terminarea razboiului. Aceste legaturi de prietenie au durat pana in 720en, cand Japonia a reusit sa lege relatii de prietenie cu un stat nord-asiatic Bohai (sau Palhae), care, incepand cu 727 a trimis convoaie in Japonia.

Au fost trimise convoaie si in China (dinastia Tang), se stie astfel ca intre 701 si 770 au fost trimise 7 astfel de convoaie, fiecare avand in componenta 500-600 oameni. Multi dintre acestia au ramas pentru multa vreme in China pentru a invata. O dovada a acestui schimb este preotul budist chinez Ganjin (Jianzhen) care a venit in Japonia si a infiintat Toshodaiji.

In 712 a aparut cea mai veche scriere japoneza cu privire la istoria Japoniei. Autorul a incercat din rasputeri sa scrie in limba japoneza folosind caractere chinezesti, din acest motiv nu se pot intelege multe lucruri.

In 720 a aparut prima cronologie oficiala (Nihon shoki). Aceasta este scrisa in chineza, toate documentele oficiale de la curte, pana la sfarsitul perioadei Edo fiind scrise in chineza, la fel ca in alte state asiatice - Koreea si Vietnam.

Cam in aceasta perioada a aparut si Fudoki, o descriere a obiceiurilor locale, topologie si produse.

In 751, Kaifuso - cea mai veche colectie de poezii chinezesti scrise de japonezi a aparut, iar in 759 cea mai veche antologie a poeziei nipone - Man'yoshu.

Diferenta dintre poezia chineza si japoneza este aceea ca, in timp ce poemele chinezesti aveau teme ca relatiile politice si sociale si erau scrise de birocrati, poemele japoneze au teme de dragoste (dar nu epice) si erau scrise de oameni de rand, printre care enumeram si soldatii, ale caror poezii apar in Man'yoshu.
 

Perioada Heian (794-1192)

Inceput acestei perioade este caracterizat prin mutarea in 794, a capitalei din Nara in Heian-kyo (Kyoto de azi). Aceasta mutare a fost realizata de imparatul Kammu cu scopul de a restabili puterea statului, curtea imperiala ramanand in Kyoto pana la restaurarea Meiji.  Regentii familiei Fujiwara au dominat curtea imperiala in aceasta perioada. Totusi, cresterea puterii armatelor locale si expansiunea domeniilor publice au cauzat dezintegrarea sistemului de guvernare, ceea ce a dus la schimbarea acestui sistem la sfarsitul acestei perioade, cand fortele lui Minamoto no Yoritomo au invins familia Taira in 1185. In aceasta perioada, Japonia a asimilat esenta culturii chineze si a reusit sa-si formeze propriile institutii si stiluluri culturale. Orasul Kyoto a fost construit dupa un modelul chinezesc, aspect urbanistic pe care am sa-l tratez in alt articol. In 2010 se implinesc 1300 de ani de la infintarea acestui oras, iar japonezii pregatesc deja o sarbatoare. Momentan, au pus la punct o pagina de web interesanta din care puteti afla mai multe despre infiintarea si dezvoltarea acestui oras (http://www.pref.nara.jp/1300/e_1300/e_top.html).

 

Pe plan politic se disting cinci etape distincte. Prima etapa, ca urmare a mutarii capitalei la Kyoto, s-a incercat revigorarea sistemului de guvernare prin diferite reforme si campanii militare impotriva populatiei Ainu, situata in nordul Japoniei (nordul insulei Honsu si Hokkaido).

 

In ceea de-a doua etapa, incepand cu sfarsitul secolului IX si terminand in anul 967, imparatul a incercat sa rezolve problemele politice si financiare ale statului prin regularizarea proprietatilor private si reforme cu privire la guvernarea provinciala si colectarea taxelor. Cu toate acestea, proprietarii privati de pamant au reusit sa colaboreze cu nobilii si institutile religioase, reusind sa slabeasca in continuare puterea statului si a oamenilor de rand.

 

Incepand cu anul 967, pana in 1068, familia Fujiwara a fost familia conducatoare. Imparatii erau nascuti de femei din aceasta familie, iar regentii conduceau. Perioada de glorie a acestei familii a fost sub Michinaga (tatal a 4 fice, maritate cu imparati si bunici a trei imparati), fiind urmat de fiul sau Yorimichi, care a reusit sa mentina locul de regent timp de 52 de ani.

 

Dupa aceasta perioada, imparatii au reusit sa-si recastige puterea, indepartand pe cat a fost posibil familia Fujiwara.

 

In ceea de-a cincea etapa, clasa militara a inceput sa acumuleze putere. Au devenit necesari pentru a mentine ordinea pe suprafata Japoniei, cat si in capitala, care era prelicritata de numeroasele revolte aparute. S-au remarcat astfel, doua tabere: ceea condusa de familia Taira (Heike) si Minamoto (Genji). La inceput familia Taira a reusit sa invinga pe Minamoto in doua randuri in 1156 si 1160, reusind ca in urmatoarele doua decade sa domine Japonia. Aceasta avea sa se schimbe in 1185 cand Minamoto a reusit sa-i invinga definitiv, eveniment ce marcheaza trecerea la o alta perioada.

 

Pe plan international, convoaiele spre China - dinastia Tang au fost oprite oficial in 894. La inceputul secolului XI, s-a repornit acesta comunicare, dar de aceasta data prin intermediul privatilor. In acest timp insa, pe continent aveau sa se produca profunde schimbari: dinastia Tang a fost detronata in 907, iar dinastia Song a reusit sa reunifice China de abia in 979. In peninsula Korea, statul Silla a disparul in 935, iar in 936 a fost format un alt stat cu numele de Koryo.

 

Sub aspectul religiei, in aceasta perioada, budismul a devenit mult mai popular, continuand sa absorba culturile native, si infiintandu-se numeroase secte. Doua astfel de secte au dominat budismul in aceasta perioada: secta Tedai, infiintata de Saicho (care si-a dedicat viata pentru a dezvolta un ordin religios care sa serveasca natiunii si oamenilor de rand) si secta Shingon infiintata de Kukai (una din figurile legendare ale japonezilor, cunoscut si sub numele de Kobo-Daishi a format o secta exotica pentru nobili, concentrandu-se asupra ritualirilor si incantatilor cu puternice aspecte vizuale prin reprezentarea cosmologiei budiste in diagrame cosmice). Spre sfarsitul acestei perioade au aparut sectele zen, care propavaduiau faptul ca salvarea poate fi obtinuta relativ usor, doar prin meditatie sau pronuntarea numelui lui Buddha Amida, avand mare succes printre clasele de nobili.

 

Au fost construite numeroase altare shintoiste prin toata tara, mai mult de 2.800 doar la inceputul secolului X.

 

In domeniul culturii, aceasta perioada se remarca prin completa asimilare a influentelor chineze, si inflorirea artelor aristocratice indigene.

 

Introducerea caracterelor kana a dat nastere la scrierea limbii japoneze. Caracterele katakana erau folosite in studiul limbii chineze sau in studierea documentelor budiste, iar caracterele hiragana erau in special folosite de femei pentru compunerea de poeme japoneze. Totusi, caracterele chinezesti raman modul formal de scriere, folosit in toate documentele oficiale, precum si in scrierea unor poeme chinezesti.

 

Se remarca aparitia a numeroase volume de poezii japoneze, cat si chinezesti, precum si dezvoltarea usoara a altor tipuri de literatura cum ar fi jurnalul sau eseul.

 

In domeniul artelor se remarca dezvoltarea stilului religios de scluptura (budism) cu puternice influente chinezesti. Totodata, in aceasta perioada au aparul primele picturi Yamoto-e - peisaje din natura si viata de zi cu zi, pictate pe usile glisante sau pereti, precum si desenele pe pergamente - Emakimono in secolele XI si XII.

 

Sub aspectul arhitecturii se remarca aparitia unui stil tipic acestei perioade: Fujiwara.

Era preistorica Mai sus cu un nivel Perioada Kamakura

 

[Bogdan's World] [Imagini] [Jurnal] [Cultura si Istorie] [Stiinta si Tehnica] [Legaturi] [Romani in Japonia] [Guestbook] [Contact]

 

Bogdan Lazar - Copyright 2003-2009 - Termeni si conditii de utilizare