online din 17.10.2003

ultima actualizare 2.11.2009

Promovez

Royalty Free Images

Statistici site

Octombrie 2009

Vizitatori: 2.808

Afisari: 6.709

 

 

Vizita la fabriciile Nissan (16 iunie 2004)

De aproape un an de zile, caci mai putin si se termina perioada mea de studii aici, am avut ocazia sa vizitez cateva fabrici japoneze. Fie prin intermediul laboratorului, fie in cadrul cursurilor pe care le-am urmat, sau prin excursiile organizate de administratia programului STEP. Un numar de 6, din domeniul ingineriei si produselor agronomice.

 

Nu pot sa spun ca nu m-au impresionat, insa, majoritatea sunt exact ceea ce se poate vedea si in Romania, mai nimic special. In tara, am avut ocazia sa vizitez Combinatele Siderurgice de la Resita, precum si Uzinele Constructoare de Masini, iar in Timisoara, ultra-modernul Solectron si alte cateva mai micute. Din toate fabriciile vizitate, pot afirma ca Solectronul sta cel mai bine din punct de vedere al tehnologiei, chiar si dupa ce am vazut Japonia. Singura fabrica vazuta aici care se poate compara cu acesta, este Nissan, dar domeniile de activitate sunt diferite...

 

La Komatsu, vizita relatata intr-o fila anterioara, nu am vazut productie propriu-zisa, ci numai am putut sa incercam si sa le vedem produsele, dar pot sa zic ca a fost o experienta inedita. Toshiba-Carrier, pe care am vizitat-o tot impreuna cu profesorul Mochizuki, a fost interesanta, dar nimic special. Cateva alte fabrici de lactate, vinuri si produse alimentare, vazute cu ocazia celei de-a doua excursii in jurul muntelui Fuji, nu m-au sensibilizat sub nici o forma, dar poate din cauza ca nu este domeniul meu de studiu...

 

In cel de-al doilea semestru am luat parte la un curs despre Industria Japoniei, sustinut de prof. Noma, coordonatorul programului STEP de la universitatea TUAT. Am avut astfel ocazia sa vizitam 2 mari fabrici din Tokyo - Toshiba Plant din Fuchu, centrul Toshiba din Japonia in 31 mai 2004, precum si Nissan Motors Yokohama in 16 iunie 2004. Prima dintre ele, se asemana enorm de mult cu U.C.M.Resita, poate doar ca era mai multa curatenie. Tehnologia slabuta, cel putin din cate ne-au lasat sa vedem, cu toate ca au fost cateva puncte interesante inginereste, m-a dezamagit cumplit. Parca nici nu ma mai tragea inima sa ma duc pe caldurile alea pana in Yokohama sa vad fabrica Nissan. Insa, daca nu o faceam aveam mult de pierdut...

 

Probabil cunoasteti faptul ca, in ultimii 10 ani, producatorului de masini Renault i-a mers foarte bine. Probabil, de asemenea, cunoasteti si ca, acestia au cumparat uzinele Dacia in 1999 si au investit o multime de bani in renovarea fabricii si lansarea de noi modele. Daca sunteti interesat de domeniu, ar trebui sa cunoasteti si ca in acelasi an, Renault a salvat Nissan de la prabusire. Cumparand putin peste 40% din actiuniile Nissan, a alaturat aceasta marca la consortiul international, nou infiintat, Renault-Nissan. Odata cu aceasta actiune, Nissan a numit un nou director general al Nissan, care si-a propus un plan maret: in 3 ani sa mareasca productia globala de masini Nissan cu 1 milion si sa reorganizeze intreaga structura administrativa. In 2000 au fost numeroase proteste in Japonia cu privire la Nissan, acest nou director brazilian, restructurand personalul si lasand in strada mii de japonezi nemultumiti. Insa dupa nici 2 ani, acesta a devenit cel mai iubit director din Japonia, reusind sa indeplineasca obiectivele planului in 2, si nu in 3 ani.

 

La ora actuala, consortiul Renault-Nissan se afla pe pozitia 4 in topul producatorilor de autoturisme din lume (dupa consortiile General Motors, Ford si Toyota), fabricand in 2002, 9% din productia totala de autoturisme.

 

In vizita de cateva ore a fabricii din Yokohama, am reusit sa observam linia de asamblare de motoare si un mic muzeu al istoriei Nissan, dar nu numai. Nissan a fost infiintata in 1934, avand la acea vreme obiectivul de productie de echipamente militare (avioane, elicoptere, tancuri - in mica sau in mai mare masura). Dupa cel de-al doilea razboi mondial - perioada Showa, au fost insa nevoiti sa-si schimbe domeniul de activitate, devenind producatori de autoturisme pentru pasageri. Dupa o perioada buna de confort, in 1995 incep sa apara serioase probleme economice, din care reusesc sa iasa prin alianta cu Renault.

 

Muzeul de la intrarea in fabrica cuprinde mai toate modelele de motoare lansate pe parcursul anilor de Nissan. De asemenea, cateva standuri exemplifica functionabilitatea diverselor tipuri de motoare, insistand pe ultimele inovatii. O adevarat opera de arta din punct de vedere educational si al designului. Impreuna cu cateva fete asiatice in fuste mini, au reusit sa starneasca interesul tuturor colegilor mei la trecerea prin muzeu pentru a vizita intai fabrica. Am reusit sa observam toate exponatele de abia dupa aproximativ o ora in fabrica...

 

Cel mai interesant aspect al vizitei, a fost insa fabrica in sine. Din nou am avut senzatia ca ma aflu in alta lume. Imaginati-va robotei (masinute teleghidate) carand motoarele de la un stand la altul intr-un dute-vino fara capat. Suspendat de tavan, pe sine speciale alta serie de roboti ajuta transportarea blocurilor de motor alaturi de pedestrasi. Standurile in sine erau si ele automatizate. Intr-o cutie, pe o parte intra blocul motor si pe cealalta parte iesea altul cu cateva gauri in plus, sau cu cateva mici piese atasate. Din pacate a fost interzisa fotografierea in interiorul fabricii, lucru ce mi se pare normal, caci altfel cred ca ar fi iesit niste poze grozave. Nu va imaginati o curatenie impecabila, este la urma urmei o fabrica, dar fiecare lucru era la locul lui, intr-o lumina slabuta, caci probabil roboteii nu au nevoie de asa ceva pentru a se descurca in labirintul de stanturi de gaurire, asamblare si turnare. Singurele persoane care lucrau in toata hala erau pe linia de testare. Fiecare motor era supus la o multime de teste, si pregatirea pentru testare are si ea o pondere importanta in timpul de productie. In mod normal cred ca se lucra la o productivitate de 3-4 motoare/ora, dar, aceasta cifra este numai o impresie personala. Nici nu vreau sa-mi imaginez cat au avut de lucru programatorii pentru a organiza miile de miscari realizate in toata fabrica in cateva secunde. Intr-adevar, o minune a tehnologiei !!

 

Aceasta a fost prima mea vizita intr-o fabrica de autoturisme si, cu toate ca este posibil ca si altele sa fie la fel, nivelul automatizarii m-a surprins la culme. As putea sa afirm ca automatizarea este la un nivel mult mai inalt decat ceea ce am vazut in Solectron Timisoara, multumita profesorilor mei de la universitate.

 

Am impresia, dar nu sunt sigur, ca, cel putin vizitarea muzeului este libera pentru orice doritor. Este posibil sa fie insa nevoie de un anunt in prealabil la administratie sau sa fie un grup organizat. Pentru a face rezervarile, este probabil nevoie de a cunoaste limba japoneza, dar daca cumva aveti aceasta ocazie, nu o ratati !

 

 

[Bogdan's World] [Imagini] [Jurnal] [Cultura si Istorie] [Stiinta si Tehnica] [Legaturi] [Romani in Japonia] [Guestbook] [Contact]

 

Bogdan Lazar - Copyright 2003-2009 - Termeni si conditii de utilizare